4 misvattingen rond publiek laden
Openbare of publieke laadpalen duiken meer en meer op in het straatbeeld. De palen worden beheerd door verschillende partijen en hebben allemaal een verschillend design. Maar betekent dat dat u ze als bestuurder van een elektrisch voertuig niet kunt gebruiken? Aan de hand van een viertal stellingen doorlopen we de bekendste vragen en misvattingen rond openbaar laden.
Stelling 1: Er zijn geen publieke laadpalen in België
Er zijn in België naar schatting al zo’ n 1.800 openbare laadpalen en het aantal neemt de laatste tijd sterk toe. Zo is Vlaanderen bezig met de uitrol van in totaal 2.500 laadpalen tegen 2020. Ook Brussel (200 laadpalen) en Wallonië (100 laadpalen) hebben initiatieven in die richting gepland. Naast laadpalen op het publieke domein, worden er momenteel ook heel wat projecten gedaan rond zogenoemde semi-publieke laadpalen: laadpalen die op privé-terrein worden gezet, maar wel publiek toegankelijk zijn. Zo bieden steeds meer hotels, restaurants en winkels hun klanten de mogelijkheid om hun wagen te laden.
Benieuwd om te zien waar er zich publieke laadpalen bevinden in uw omgeving? Deze website geeft u een goed overzicht van de publiek toegankelijke laadpalen. Bovendien kan u filteren op uw voertuigtype en zodat de kaart enkel de laadpalen weergeeft die compatibel zijn met uw wagen. Handig!
Stelling 2: Openbare laadpalen zijn onvindbaar
Mensen met een elektrisch voertuig of plug-inhybride vinden de openbare laadpalen via hun wagen (ingebouwd in de gps) of via een aantal nuttige apps. Zo geeft Chargemap een goed overzicht van de publieke laadinfrastructuur in België, met ook de prijs per laadpunt, reviews en comments van gebruikers. Het is een gratis app die je via iOS of Google Play kan downloaden.
Chargemap appStelling 3: Als je dan toch een openbare laadpaal vindt, moet je de juiste laadkaart hebben om hem te activeren
Net als bij de telecomoperatoren werken ook de aanbieders van publieke laadinfrastructuur samen en geven zij klanten toegang tot elkaars netwerk. Daar waar dit in de telecom gekend is als ‘roaming’, spreekt men in de wereld van publiek laden van ‘interoperabiliteit’. Op Belgisch niveau bestaat er het OCP (Open Charge Platform), waarin de belangrijkste uitbaters van publieke laadinfrastructuur zich hebben verenigd en toegang geven tot elkaars laadinfrastructuur. Bovendien worden alle laadbeurten elke maand gegroepeerd op 1 factuur, wat het systeem eenvoudig maakt naar administratie toe.
Een van de spelers is EVBox, waarvan de laadkaart toegang geeft tot bijna alle laadpalen in België en in totaal meer dan 28.000 laadpunten in Europa.
Stelling 4: Publiek laden is peperduur
Alles hangt ervan af waar (en soms ook wanneer) u laadt. Door de band genomen kost het gebruik maken van een publieke AC lader rond de 0,35 EUR per kWh. Deze laadstations zullen uw elektrische wagen bijladen met een laadsnelheid tot 100 km autonomie per uur. Soms betaalt u meer, zeker in het geval van snelladers. Deze laders maken gebruik van een hoger vermogen en zijn specifiek geschikt om 100% elektrische voertuigen op korte tijd snel bij te laden (laadsnelheid tot 300 km per uur). Publiek laden is door de band genomen dus wel duurder dan thuisladen of op het werk laden, maar veel hangt af van de plaats en de laadsnelheid. De meeste apps rond publiek laden (zie stelling 2) publiceren de prijs in hun app.