De horeca serveert laadpalen aan klanten met elektrische auto’s

Steeds meer hotels, restaurant en cafés installeren een laadpaal voor elektrische voertuigen. Wordt een laadpaal voor een horecazaak een even onmisbare service als wifi? Martin’s Hotels deelt zijn visie.
Kristof C.
21/09/2017 |

Het kan in ons land al op heel wat plaatsen: je elektrische auto opladen terwijl je winkelt in de supermarkt of door een winkelcentrum flaneert. Stroom “tanken” wanneer je een glas drinkt op café, lekker tafelt op restaurant of in een hotel verblijft, is daarentegen nog vrij zeldzaam. Daar komt nu stilaan verandering in. Bij steeds meer horecazaken wordt ook aan de elektrische wagen van klanten gedacht.

Argumenten voor een horeca zaak zijn er genoeg: een betere service bieden, nieuwe klanten aantrekken, laten zien dat het bedrijf zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt en duurzaam vervoer stimuleert en soms ook een extra bron van inkomsten aanboren.

Onze laadpalen hebben ons nieuwe klanten opgeleverd Olivier Meulemans, Sales & Marketing Directeur, Martin's Hotels

Sinds het management van Martin’s Hotels laadpalen voor elektrische auto’s heeft geïnstalleerd aan zijn hotels in Genval en Waterloo, heeft het nog geen ogenblik spijt gehad van zijn beslissing, die trouwens mooi aansluit bij de duurzame aanpak van het bedrijf.

“Wij hebben er resoluut voor gekozen om te groeien met respect voor het milieu”, zegt Olivier Meulemans, directeur sales & marketing. “Wij beschikken over een volwaardig milieubeheersysteem om de impact van onze activiteiten op de planeet te beperken. Zo proberen wij ervoor te zorgen dat al onze evenementen koolstofneutraal zijn en compenseren wij op die manier uitstoot die echt niet te vermijden is. Wij hebben ook een systeem van ecobons gelanceerd. Onze klanten kunnen cadeaucheques winnen dankzij hun milieuvriendelijke gedrag: water en energie besparen, kiezen voor seizoensgerechten, … Natuurlijk sporen wij onze klanten ook aan om het openbaar vervoer of een elektrische auto te gebruiken. Dan is het nog maar een kleine stap om laadpalen te installeren.”

Martin’s Hotels koos voor laadpalen met een vermogen van 22 kW en installeerde die in samenwerking met ENGIE. Ze bevinden zich op de parking aan de ingang van de hotels. Afhankelijk van het voertuig kunnen ze per uur tot 100 km bijladen (Lees ook onze gids over laadoplossingen voor elektrische wagens). “Onze klanten zijn duidelijk vragende partij voor dergelijke laadpalen”, zegt Olivier Meulemans. “Wij ontvangen bijvoorbeeld elk jaar een groep Engelse toeristen die Europa doorkruisen in elektrische auto’s. De eerste keer zijn ze bij ons terechtgekomen toen ze ontdekten dat ze bij ons hun auto konden opladen. Omgekeerd ben ik er ook vrij zeker van dat wij klanten verloren hebben toen wij de vraag kregen of wij laadpalen hadden en wij alleen maar ontkennend konden antwoorden …”.

Voor ons behoren laadoplossingen tot de service aan onze klanten, een beetje zoals internettoegang Olivier Meulemans, Sales & Marketing Directeur, Martin's Hotels

Laden aanrekenen of niet?

Sommige horecazaken rekenen het gebruik van een laadpaal aan, maar dat vindt het management van de hotelgroep geen goed idee. “Voor ons behoort zoiets tot de service aan onze klanten, een beetje zoals internettoegang”, zegt Olivier Meulemans. “Al onze laadpalen zijn gratis toegankelijk voor iedereen, dus ook voor wie geen klant bij ons is! Op die manier willen wij mensen aansporen om elektrisch te rijden en, uiteraard, ook nieuwe klanten aantrekken. Terwijl hun auto oplaadt, kunnen zij kennismaken met het hotel en eventueel iets drinken of eten.”

Apps zoals Chargemap die aangeven waar je in de buurt een laadpunt vindt of sites zoals Booking.com helpen horecazaken om hun extra laadservice meer bekendheid te geven. “Door onze aanwezigheid op Chargemap vergroten wij onze visibiliteit en verleiden wij nieuwe klanten”, bevestigt Olivier Meulemans. “Op Booking.com kan je nu zelfs zoeken naar hotels met de aanwezigheid van een laadpaal als zoekcriterium.”

Martin’s Hotels is erg tevreden over de eerste resultaten. Het is dan ook van plan om de acht andere Belgische hotels van de keten binnenkort te voorzien van laadpalen. Dit past ook perfect in de ondernemingsstrategie. Maar er is nog meer, zegt Olivier Meulemans: “In 2018 openen wij vier nieuwe hotels en die zullen al meteen over laadpalen beschikken. En in Louvain-la-Neuve gaan wij nog een stapje verder: daar krijgen onze klanten de beschikking over een elektrische auto.”

Wilt u uw klanten die elektrisch rijden ook een laadservice aanbieden? Neem dan contact op met ons EV-team, zij geven u graag advies op maat van uw project, van A tot Z.