Elektrisch rijden: wel of niet goed voor klimaat of milieu?
Drie bronnen bevestigen: elektrisch rijden is de beste optie
Zowel het Europees Milieuagentschap (AEE/EEA), de Nederlandse natuurbeschermings- en milieuorganisatie N&M als Febiac hebben het bevestigd.
Elektrische wagens stoten tijdens hun volledige levenscyclus levensduur minder broeikasgassen uit dan brandstofwagens.
Maar de manier waarop de elektriciteit wordt geproduceerd maakt het verschil.
Groene elektriciteit
Minder uitstoot bij elektrische wagens, dus. En dat verschil met brandstof is nog groter als u de batterij laadt met groene stroom afkomstig van windturbines, waterkrachtcentrales en/of zonnepanelen.
Om de klimaatdoelstellingen en een groter aandeel groene stroom te bekomen, leveren overheden en elektriciteitsproducenten vandaag heel wat inspanningen.
ENGIE beschikt in België over een lokaal, gediversifieerd en flexibel productiepark met een van de laagste CO2-uitstootwaarden in Europa. Daarnaast is ENGIE vandaag ook de grootste groene stroomproducent van België met een geïnstalleerde capaciteit van 732 MW*.
ENGIE heeft de ambitie om zijn positie als grootste groene stroomproducent te bestendigen en blijft investeren in hernieuwbare energie. Zo wil ENGIE windcapaciteit bijbouwen en 1.000 MW bereiken in 2030. Ook op het vlak van zonne-energie wil ENGIE tegen eind 2020 60 MW geïnstalleerd hebben.
Ook wie thuis laadt, kan dat met groene energie. Door bijvoorbeeld zonnepanelen te gebruiken. Of door te kiezen voor Drive, het elektriciteitscontract van ENGIE dat het opladen van een elektrische wagen 100 procent groen en extra voordelig maakt.
*732 MW= 383 MW wind, 42 MW zon, 22 MW hydro, 285 MW biomassa
Batterijproductie: complexer maar géén uitstoot
Hoe meer groene stroom, hoe groener elektrisch rijden dus wordt. En dat geldt ook voor de batterijproductie van een elektrische wagen.
Elektrische wagens produceren vereist meer energie en stoot meer CO2 uit dan de productie van een auto met verbrandingsmotor. Dat komt vooral door de batterij: die is bij een elektrisch voertuig veel groter, grondstofcomplexer en arbeidsintensiever om te maken.
Maar die negatieve milieu-impact wordt ruimschoots goedgemaakt bij het gebruik van een elektrische wagen. Want die wagen stoot geen CO2 uit.
Bijkomend voordeel: de batterij van een elektrische auto kan later hergebruikt en/of gerecycleerd worden. Soms worden voertuigen als te oud bestempeld om nog mee te rijden. Maar hun accu’s hebben nog veel van hun laadkracht over.
Ze kunnen dan bijvoorbeeld een tweede leven krijgen voor het opslaan van energie opgewekt door zonnepanelen of windmolens. Achteraf kunnen de metalen en andere onderdelen van de batterijen herwonnen en opnieuw ingezet worden.
Milieuvriendelijk of niet? Bepaal uw ecoscore
Wie wil weten hoe milieuvriendelijk zijn of haar (elektrische) wagen vandaag is, kan dat becijferen met de Ecoscore. Deze berekeningstool werd ontwikkeld door de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO), de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université Libre de Bruxelles (ULB).
De Ecoscore houdt zowel rekening met uitlaatemissies tijdens het rijden, als met de productie en distributie van de brandstof of elektriciteit. Elk voertuig krijgt een score op 100: hoe milieuvriendelijker het is, hoe hoger de score.
Elektrische wagens komen er als 'zero-emissievoertuigen' bij die Ecoscore – met scores van 88 op 100 en hoger – zowat het meest milieuvriendelijk uit.
Zeker in dichtbevolkte gebieden zorgen ze voor een grote verbetering: omdat ze geen uitlaat hebben, stoten ze immers lokaal geen stikstofoxiden, fijnstof en zwaveldioxide uit.
Nog een voordeel: elektrische voertuigen zijn heel stil. Bij lage snelheden maken ze nauwelijks lawaai.
Wilt u per e-mail informatie ontvangen over oplossingen voor groene mobiliteit, elektrische of aardgasvoertuigen? Meld u hier aan