Waarom bereikangst bij elektrische wagens onterecht is
Waarom bereikangst achterhaald is
Bereikangst ontstond bij de eerste generatie elektrische auto’s. Die reden op één batterijlading minder dan 100 kilometer, en konden maar op een handvol openbare plaatsen opladen.
Dat is vandaag compleet anders. De gemiddelde actieradius van de nieuwste elektrische voertuigen is ondertussen 300 kilometer en meer. Verscheidene modellen halen moeiteloos 350 kilometer en de verst rijdende zoeft meer dan 600 kilometer op één lading.
Meeste Belgen leggen minder dan 40 kilometer per dag af
Voor 87 procent van al onze voertuigverplaatsingen volstaat zelfs een kleiner reëel rijbereik van minder dan 200 kilometer. Zo becijferde het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in een Amerikaanse studie.
Dat geldt ook voor België. Bewijs: de jaarlijkse bevraging van een bekend hr-bedrijf bij 2.500 werknemers in ons land.
In 2019 legde tweederde van de Belgen minder dan 40 km per dag af voor hun woon-werkverkeer: heen en terug samengeteld.
Elektrisch rijden lukt dus perfect om dagelijks naar het werk en terug naar huis te rijden: zélfs zonder tussentijds opladen.
Verre verplaatsingen: check!
Ook verdere verplaatsingen zijn geen probleem. Net zoals weekenduitjes: u bereikt meestal moeiteloos vanuit het centrum van ons land uw eindbestemming aan de kust of de Ardennen, op één batterijlading.
Een vakantie naar onze buurlanden dan? Er zijn ondertussen meer dan 100.000 openbare laadstations in heel Europa, waarvan een groot aantal in onze directe buurlanden. Zelf de avontuurlijkste elektrische bestuurders stranden niet meteen met een lege batterij op de pechstrook.
Waarom bereikangst vooral in het hoofd zit
Bereikangst is vandaag dus hoofdzakelijk een psychologisch fenomeen. Kiest u een wagen met een rijbereik van meer dan 300 kilometer? Dan maakt u daar komaf mee.
Om het rijbereik van een wagen te bepalen, wordt de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) gebruikt.
Een goeie indicatie. Maar deze ‘labotests’ wijken af van de praktijk. U rijdt vaak minder ver naargelang uw gemiddelde snelheid, rijstijl, filevorming en de buitentemperaturen (airco / verwarming).
En naast de batterijcapaciteit spelen ook de grootte, het gewicht en de aerodynamica van de wagen een rol in hoe ver u ermee geraakt. Een meer gestroomlijnd model klieft beter door de wind en geraakt iets verder dan een hoekiger model.
Zo geraakt u definitief verlost van bereikangst
Met de technologie van vandaag vindt u altijd een laadpunt in de buurt van uw bestemming: thuis, op het werk of via publieke laadpunten.
De meeste elektrische wagens hebben een ingebouwde applicatie in hun navigatiesysteem dat u onmiddellijk een overzicht geeft van oplaadpunten in uw buurt. Maar er bestaan ook tal van handige gratis apps die u kunt downloaden op uw smartphone. Een voorbeeld is de Numobi Driver-app: die gidst u via een snelle zoekmachine en overzichtelijke kaart met Waze(*)-koppeling naar het dichtstbijzijnde openbare laadstation. U kunt desgewenst verschillende types laadpunten selecteren, zoals ‘snelladen’. Bij elk laadpunt toont de app ook realtime de beschikbaarheid, het maximum laadvermogen (kW) en andere nuttige laadinformatie.
Wie bij elke aankomst oplaadt, vertrekt nadien altijd terug met een volle batterij. Bij een dieselvoertuig tankt u alleen wanneer het lampje van de brandstofmeter brandt. Bekijk het zoals het opladen van uw smartphone: dat doet u ook dagelijks.
Of hoe een vermeend nadeel van elektrisch rijden eigenlijk een niet te onderschatte voordeel is. Bereikangst bij een elektrische wagen? U weet voortaan beter.
(*) een populaire tijdbesparende en filevermijdende verkeersinfo- en navigatie-app.
Wilt u per e-mail informatie ontvangen over oplossingen voor groene mobiliteit, elektrische- of aardgas voertuigen? Meld u hier aan