Snelladers klaar om revolutie van elektrische wagens te boosten
Dankzij zogeheten snelladers of ‘fast chargers’ winnen bestuurders van een elektrische wagen heel wat tijd. Ze verminderen de oplaadtijd van de batterij immers aanzienlijk: 20 tot 30 minuutjes volstaan. Zeg maar de tijd die je nodig hebt om even een koffietje te drinken. In België zijn er momenteel een 50-tal, waarvan ongeveer 35 op strategische assen van het snelwegennet. Voordeel: zelfs met een elektrische wagen met een autonomie van 200 à 300 km is het momenteel mogelijk om langere trajecten af te leggen zonder lange tijd te moeten stoppen om op te laden.
Waarom zijn snellaadpalen zo snel?
Het feit dat snellaadpalen sneller zijn dan industriële oplossingen of laadoplossingen voor thuis heeft alles te maken met enkele technische verschillen.
> De batterij wordt rechtstreeks geladen en niet via de omvormer in de auto
Bij snelladen wordt de interne omvormer van de wagen niet gebruikt. De snellaadpalen laden de batterij immers rechtstreeks in gelijkstroom op. Op die manier kan er dus veel sneller worden opgeladen.
Een batterij van een elektrische auto werkt op gelijkstroom (DC), terwijl het elektriciteitsnet op wisselstroom (AC) werkt. Om de batterij te kunnen opladen via het gewone elektriciteitsnet moet in de wagen dus een omvormer zitten om de wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom. Het probleem is nu dat het vermogen van de omvormer de laadsnelheid van de batterij bepaalt en beperkt. Hoe minder krachtig de omvormer, hoe langer het duurt om het voertuig op te laden. Bij snelladen daarentegen wordt die omvormer niet gebruikt. De snellaadpalen laden de batterij immers meteen in gelijkstroom op. Op die manier kan er dus veel sneller worden opgeladen.
> De laadkabel zit vast aan de laadpaal
Wie elektrisch rijdt, heeft een eigen laadkabel die in principe steeds in de wagen aanwezig is. Zo kan je makkelijk de auto opladen aan publieke laadpalen. Wanneer je wil laden aan een snellader heb je die kabel niet nodig. Aan de snellader zijn meestal een aantal kabels voorzien met verschillende types van stekkers, waardoor de compatibiliteit van de paal met de meeste merken van elektrische wagens verzekerd wordt.
Het type van de stekker hangt vaak af van het land waar je wagen vandaan komt. In ons land zijn er vier opties beschikbaar:
- Combined Charging System of CCS 1. Combo, voor Europese wagens (BMWi3 – Opel Ampera-e – Volkswagen E-Golf – Hyundai Ioniq en binnenkort ook de Audi e-tron en Porsche Mission E)
- CHAdeMO, voor wagens uit Japan en Zuid-Korea (Nissan Leaf – Mitsubishi Outlander – Kia Soul EV) en ook Tesla via een adapter die je zelf moet voorzien
- Type 2-Mennekes met hoog vermogen, voor de Renault ZOE. Het nadeel is dat je met deze aansluiting trager laadt dan met de twee vorige (maximum 43 kW voor de Renault ZOE t.o.v. minimum 50 kW voor de andere)
- Tesla Supercharger, enkel voor Tesla’s. Dit is de snelste laadpaal ter wereld. Hij heeft een vermogen tot 150 kW en binnenkort zelfs 350 kW t.o.v. 120 kW voor de andere (zie hieronder).
> Laden met een vermogen tot wel 150 kW in plaats van maximaal 22 kW
Bij een snellader is er soms een vermogen tot 50 kW of zelfs 150 kW voor de Supercharger Tesla beschikbaar. Wanneer we de Tesla Model S als voorbeeld nemen, dan heb je na 10 minuten al 100 kilometer getankt.
Wie zijn elektrische wagen thuis oplaadt, zal in het beste geval over een laadoplossing beschikken met een vermogen van 22 kW. Dat is ongeveer gelijk aan dat van 10 frituurketels. Als alle andere factoren optimaal zijn (zoals het laadvermogen van de batterij en de capaciteit van het stroomnet en van de laadkabel), kan je hopelijk op een uur tijd maximum 100 kilometer rijbereik ‘tanken’. Bij een snellader is er soms een vermogen tot 50 kW of zelfs 150 kW voor de Supercharger Tesla beschikbaar. Wanneer we de Tesla Model S als voorbeeld nemen, dan heb je na 10 minuten al 100 kilometer getankt.
Meer en nog snellere laders in de toekomst
Net zoals de elektrische wagens zelf evolueert ook fast charging of snelladen razendsnel. In Nederland zijn er nu al op de meeste plaatsen snelladers te vinden langs alle grote verbindingswegen. Ook in België stijgt hun aantal voortdurend.
Wie met een Tesla rijdt, kan nu al zonder problemen van het noorden van Europa tot helemaal in het zuiden reizen. De Amerikaanse autobouwer heeft zijn eigen netwerk van superchargers. In ons land heeft Tesla op een achttal locaties zo’n laadoplossingen ter beschikking van zijn klanten. Elon Musk, de CEO van Tesla, is trouwens zeer ambitieus op het vlak van snelladen. De volgende generatie superchargers zou een laadvermogen van meer dan 350 kW moeten kunnen voorleggen. Het opladen van een elektrische auto zou dan net zo snel gaan als het voltanken van een benzineauto. Ook andere constructeurs zijn van plan om te volgen. Dat geldt onder andere voor Porsche (en de groep Volkswagen in het algemeen), BMW en zelfs Renault. Toshiba kondigde onlangs nog aan een nieuwe batterij in 2019 te lanceren die op 6 minuten een autonomie van 320 km kan laden.
Blijft de vraag hoeveel snelladen kost. Het is uiteraard duurder dan thuis opladen of aan een klassieke publieke laadpaal. Reken momenteel ongeveer 13 € voor 100 km aan een snellaadpaal en 8 € aan een traditionele publieke laadpaal. Een prijs die in de toekomst ongetwijfeld ook zal evolueren…