Waterstof: de brandstof van de toekomst?
Waterstof heeft dus heel wat kwaliteiten, ook al zijn er nog een aantal obstakels.
De elektrische wagen met batterij werd lange tijd opgevoerd als de toekomst van de mobiliteit. Hoewel er al heel wat vooruitgang is geboekt op het vlak van autonomie en oplaadtijd, vrezen sommigen dat de elektrische wagen binnenkort zijn grenzen zal hebben bereikt. Voor die specifieke situaties waarin een elektrische wagen met batterij zijn grenzen bereikt (zeer lange afstanden, grote laadbehoefte ...), bestaat er evenwel een oplossing: elektrische wagens met batterij vervangen door elektrische wagens met een brandstofcel op waterstof.
Waterstof komt voor in de vorm van samengeperst en soms vloeibaar gas. Het wordt voornamelijk geproduceerd via stoomreforming (van aardgas of biogas in combinatie met stoom en een katalysator) of via elektrolyse (stroom gaat door water om waterstof en zuurstof van elkaar te scheiden). Aangezien elektrolyse gebeurt met hernieuwbare elektriciteit wordt waterstof gezien als groene energie ... en wordt koolstofvrije mobiliteit dus mogelijk.
Voor- en nadelen van voertuigen op waterstof
De brandstofcel heeft één groot voordeel: ze produceert elektriciteit in real time. Je hebt dus geen laadpaal meer nodig om je auto op te laden. Het enige wat je moet doen, is je auto voltanken met waterstof aan de pomp. Dat duurt slechts vijf minuten! Beter nog: een waterstofauto heeft nu al een autonomie van 550 km. En net als de elektrische wagen met batterij maakt de waterstofauto haast geen geluid en kan hij even snel optrekken.
Hoewel waterstof ook op het vlak van gebruik heel wat voordelen biedt, moeten er toch nog een reeks elementen worden verbeterd vooraleer het de brandstof van de toekomst kan worden:
- Waterstofverdeelstations zijn duur: een station voor wagens kost 1 miljoen euro en het equivalent voor bussen maar liefst 3,2 miljoen euro. In België zijn er slechts twee: in Zaventem bij Toyota Europe en in Halle bij Colruyt. Er komen wel nog stations bij in Haasrode, Gent, Luik en Wilrijk.
- Het rendement van waterstof bedraagt 45% tegenover 75% voor voertuigen op batterijen, maar slechts 25% voor diesel en benzine! De reden? De energie die verloren gaat bij de transformaties. Onderzoekers boeken echter wel een veelbelovende vooruitgang. Zo kondigde een Amerikaans team aan dat het een brandstofcel heeft gemaakt met een rendement van 98%!
- De prijs. Om 500 km te rijden moet je met een waterstofauto ongeveer 50 € neertellen. Bij een elektrische wagen slechts 12 €. De gemiddelde kostprijs van het voertuig is op dit moment twee keer zo hoog (70.000 € tegenover 35.000 €).
De angst voor ontploffing
Maar er is nog een argument dat de toekomst van waterstof in gevaar zou kunnen brengen. Waterstof is immers extreem explosief. Het wordt dus nog meer met de vinger gewezen dan andere gassen zoals lpg. Een incident in Noorwegen in 2019 toont aan dat het risico op ontvlambaarheid duidelijk niet onbestaande is. Toch worden de nodige veiligheidsmaatregelen genomen bij het vullen van de tank. Die tanks moeten bovendien aan zeer strenge normen voldoen (ze moeten bijvoorbeeld bestand zijn tegen kogelinslag, vuur en schokken) en worden gecontroleerd.
Waterstof ideaal voor bussen
Het zal nog even duren vooraleer waterstof de gewone man in de straat kan overtuigen, maar veel openbaarvervoermaatschappijen zijn wel al voor het idee gewonnen. De reden? Op technologisch en economisch vlak heeft waterstof al een veel langere weg afgelegd voor bussen dan voor gewone wagens.
Zo is waterstof een van de brandstoffen die diesel heeft vervangen in de bussen van de laatste jaren. Verschillende Europese steden hebben ze al toegevoegd aan hun vloot. Denk bijvoorbeeld aan Antwerpen: daar rijden sinds 2014 vijf bussen van De Lijn op waterstof. In Wallonië zouden in Luik en Charleroi twee oplaadstations komen voor de toekomstige waterstofbussen van TEC. Het project in Charleroi is trouwens een partnership met ENGIE.
Meer weten? Lees dan zeker ook ons artikel 9 vragen over de waterstofauto.