Autosalon Brussel : wat te onthouden rond elektrische voertuigen
De grote trends van het Autosalon bewijzen dat elektrische mobiliteit in de lift zit. FEBIAC meldt een stijging van het aantal elektrische voertuigen met 52% tussen 2016 en 2017, met een totale verkoop in 2017 van meer dan 14 660 voertuigen. Het grootste deel hiervan waren plug-in hybride voertuigen. De Belgische chauffeur lijkt de hybride oplossing vandaag het ideale evenwicht te vinden tussen ecologie enerzijds en gebruiksgemak anderzijds.
Volvo zal vanaf 2019 geen nieuwe wagens meer lanceren die uitsluitend op benzine of diesel rijden. Volkswagen, de wereldwijde topper van de verkoop, belooft een elektrische versie van al zijn 300 modellen tegen 2030. Deze belofte kwam na die van Mercedes die een gelijkaardige aankondiging deed.
Vorig jaar was BMW de kampioen van het elektrisch rijden op de Belgische markt: het veroverde meer dan 30% marktaandeel en ging zo Mercedes en Volvo vooraf. Eén op tien van de voertuigen die BMW in België verkoopt, is elektrisch en het merk verwacht nog meer groei. Vorig jaar heeft BMW wereldwijd meer dan 100 000 elektrische voertuigen verkocht. Dit jaar verwacht het een vergelijkbare evolutie, in eerste instantie vooral nog gedreven door de plug-in hybride voertuigen.
Met andere woorden, de elektrische revolutie is begonnen en zal niet snel voorbij zijn.