Snel terug aan de slag na een stroomonderbreking dankzij Smart Cabin
Niet weer een stroomonderbreking!
Stroomonderbrekingen … Niemand is er immuun voor, zelfs niet grote bedrijven met een eigen hoogspanningscabine, zoals de Belgische chocoladefabrikant Guylian. Die stroomonderbrekingen kunnen het gevolg zijn van werken aan het net, problemen bij bedrijven in de buurt enz.
Bij een stroomonderbreking valt de hoogspanning (HS) in het bedrijf uit en bijgevolg ook de laagspanning (LS). Maar de LS (verlichting e.d.) treedt niet automatisch in werking als de HS weer actief wordt. Bij Guylian wisten ze dus niet altijd wanneer er terug elektriciteit was. “We stonden vaak op de uitkijk of er al licht was bij de buren, die een eenvoudiger energienet hebben,” vertelt Luc Schelkens, Energiecoördinator bij Chocolaterie Guylian.
Efficiënter productielijnen terug opstarten
Dat wachten zorgde voor veel stress en vertragingen. En als de HS (en dus ook de LS) uiteindelijk terug actief was, moesten alle machines manueel opnieuw aangezet worden. Het duurde al gauw een zestal uur om de hele fabriek terug op te starten en de productie op het normale niveau te tillen. Met alle onvoorziene kosten en tijdsverlies van dien …
Guylian ging in zee met ENGIE om de bestaande hoogspanningscabine om te vormen tot een Smart Cabin. De HS-cabine werd uitgerust met verschillende sensoren die in real time de stroomvoorziening monitoren, maar ook kritieke indicatoren zoals de temperatuur, luchtvochtigheid en de opening van de deuren. “Bij onregelmatigheden stuurt het systeem meldingen via sms, e-mail en het dashboard zodat onze technici meteen kunnen ingrijpen.”
Hogere paraatheid, minder kosten en stress
Dankzij de Smart Cabin van ENGIE kan Guylian exact zien wanneer er na een stroomonderbreking weer HS (en dus LS) is. Zo kunnen de medewerkers sneller de machines terug aanzetten zonder onnodig tijdverlies. Het online dashboard geeft de techniekers een duidelijk beeld van de situatie zodat er minder onzekerheid en stress heerst. “We kunnen de Smart Cabin zeker aanraden. Het geeft ons gemoedsrust bij elektriciteitspannes en door de meldingen zijn we veel sneller terug opgestart”, zegt de Energiecoördinator.
De andere sensoren geven het technische personeel ook waardevolle informatie. Zo geeft een te hoge temperatuur in de hoogspanningscabine aan dat er een probleem is. Essentieel voor de veiligheid en de bevoorradingszekerheid van uw bedrijf ! De techniekers kunnen dan ingrijpen voor het te laat is. Het is ook handig om meldingen te ontvangen als de deur van de cabine opengaat. Dan weten we dat er iemand in de cabine is, al dan niet onbevoegd.
Een constante vinger aan de pols
De Smart Cabin stuurt meldingen via sms bij onregelmatigheden of wanneer een parameter overschreden wordt. Het technische personeel moet de elektriciteitscabine dus niet constant in het oog houden. De Smart Cabin doet dat voor u, aldus Luc Schelkens: “Op het overzichtelijke dashboard kunnen onze technici de waarden van de sensoren in realtime volgen, vanop afstand. Dat bespaart heel wat onnodige kilometers voor onze techniekers."
Wilt u uw hoogspanningscabine ook smart maken? Contacteer ENGIE voor een vrijblijvend gesprek en een offerte.
Alle voordelen van een Smart Cabin vindt u in deze video.