Elektrische voertuigen voor utilitair gebruik in opmars

Elektrische voertuigen zijn vooral bekend van personenvoertuigen zoals Tesla of de BMWi3. Maar meer en meer komen ook de professionele voertuigen in het vizier van de automerken.
Kristof C.
10/07/2018 |

Je ziet ze steeds meer: elektrische bestelwagens en professionele voertuigen. Infrabel nam er recent nog in gebruik in Brugge, DHL levert ermee in Brussel. Veel utilitaire of professionele voertuigen leggen dan ook maar een beperkte afstand af. We zetten de verschillende modellen voor u op een rijtje.

Voertuigen vandaag op de markt

Renault Kangoo

De Renault Kangoo was een van de eerste die met een elektrische versie uitkwam. Ondertussen lanceerde Renault een tweede, verbeterde versie met onder andere een kortere oplaadtijd en grotere batterij. De nieuwe versie heeft 31 kWh bruikbare batterijcapaciteit die je theoretisch 270 km verder kan brengen in 1 laadbeurt. Laden kan via een oplaadpunt met een snelheid tot 35 km bijkomende autonomie per uur.

Peugeot Partner Tepee – Citroen Berlingo

De Peugeot Partner electric zag het daglicht in 2017 en kent met de Citroen Berlingo electric een broertje in dezelfde familie. Met een bruikbare batterijcapaciteit van 20,5 kWh kom je theoretisch gezien 170 km ver (in praktijk eerder 120 km). De laadsnelheid via een wallbox is beperkt tot 16 km/u. Moet het snel gaan, dan heeft het voertuig ook een snellaadmogelijkheid (Shademo 40kW).

Nissan eNV200

Het utilitaire voertuig e-NV200 van Nissan gebruikt de technologie van de populaire Nissan Leaf. Het voertuig is beschikbaar als zevenzitter of in een utilitaire versie. Naar aanleiding van de nieuwe Nissan Leaf wordt ook de eNV200 vernieuwd, met een grotere batterij (38 kWh) en autonomie (200 km) als belangrijkste troef. Laden deed de e-NV200 voordien al aan een snelheid van 30 km bijkomende autonomie per uur, met de standaard snellaadoptie (Shademo) waarmee de batterij in een half uur tot 80% kan worden geladen.

2018 & 2019: grotere broertjes komen eraan

Daar waar de markt zich momenteel toespitst op de kleinere modellen met beperkte laadruimte, kondigden meerdere constructeurs al aan dat het gamma zal opschuiven naar hun modellen met meer laadruimte. Zo kondigde Renault de Renault Master Z.E. aan, werkt Mercedes aan de Vito en belooft Volkswagen een elektrische Crafter.

Een ongetwijfeld niet te stoppen evolutie!