Laadpalen die onberispelijk werken dankzij load balancing

De elektrificatie van het wagenpark biedt bedrijven heel wat voordelen. Maar dan wel op voorwaarde dat het beschikbare elektrische vermogen goed verdeeld is. Dat kan met het juiste load balancing-systeem.
Emilie K.
21/03/2023 |

De Europese regelgeving laat er geen twijfel over bestaan: de omschakeling naar elektrische mobiliteit is voor bedrijven slechts een kwestie van tijd. Daar komt echter meer bij kijken dan investeren in voertuigen zonder CO2-uitstoot en enkele laadpalen op de parking. Zo moet bijvoorbeeld het beschikbare elektrische vermogen slim gespreid worden. Het doel: maximaal voorzien in de oplaadbehoeften van voertuigen, zonder de elektriciteitsvoorziening van de site in het gedrang te brengen. Dat kan met load balancing. Afhankelijk van uw behoeften hebt u de keuze uit drie formules.

#1 Vaste load balancing

“Fixed” of vaste load balancing is ongetwijfeld het eenvoudigste systeem. Hierbij wordt een onveranderlijk deel van uw dagelijkse vermogen voorbehouden voor de laadpalen op uw parking.

Het voordeel van dit systeem? U stelt zelf een maximaal vermogen in voor de laadpalen. Dus zelfs als alle wagens die aan het laden zijn meer vermogen vragen, zal er nooit meer vermogen afgenomen worden dan de ingestelde limiet. Deze vorm van load balacing is dus handig als u over een bepaalde vaste hoeveelheid extra vermogen op uw aanslsuiting beschikt die steeds kan worden gebruikt voor het laadeiland.

#2 Flexibele load balancing

Schommelen uw elektriciteitsbehoeften sterk doorheen de dag, van uur tot uur of zelfs minuut tot minuut, bijvoorbeeld omdat de productie stijgt of de airconditioning wordt ingeschakeld, of bepaalde processen worden opgestart of afgerond? Dan is er niet altijd voldoende vermogen voor het laadeiland.

Bij flexibele load balancing wordt het vermogen dat naar het laadeiland gaat continue en dynamisch aangepast in functie van het aansluitingsvermogen en het vermogen dat op ieder ogenblik wordt afgenomen door de overige verbruikers. Bedrijfsprocessen en installaties krijgen altijd voorrang en het beschikbare vermogen wordt eerst voor uw productie gebruikt en dan pas voor uw laadeiland. 

Zo zullen de wagens, wanneer er veel verbruik is op de site, wat trager laden. Maar als in uw bedrijf de grootste verbruikers even wegvallen, kunnen de elektrische voertuigen weer aan volle vermogen opladen. Zo gaat er geen capaciteit verloren!

#3 SMATCH

Leidt u een grote onderneming en hebt u veel laadpalen nodig? Dan weet u waarschijnlijk dat die installatie een impact zal hebben op uw eigen elektrische infrastructuur en zelfs op de stroomafnemers in de omgeving. Toch is dat geen reden voor ongerustheid: met het SMATCH ENGIE Laborelec platform is het mogelijk om het laadproces van uw elektrische voertuigen centraal te beheren.

Dat levert u heel wat voordelen op: door uw installatie slim te beheren stijgt het serviceniveau, dalen de kosten en worden risico’s voorkomen. Ongeacht het aantal laadpalen en de aard van uw elektrische netwerk zorgt SMATCH voor statische en dynamische load balancing. Het systeem houdt daarbij rekening met een aantal parameters:

  • lokale fysieke beperkingen;
  • lokaal verbruik;
  • hernieuwbare energieproductie;
  • de mate waarin de laadpalen worden gebruikt, inclusief het verwachte gebruik;
  • gewenste oplaadprioriteiten;
  • verwachtingen van de gebruikers van de elektrische voertuigen.

Zelf uw groene energie produceren is een uitstekende manier om uw CO2-uitstoot te verminderen en dat geldt ook voor de elektrificatie van uw voertuigenpark. Maar hou er rekening mee dat daar veel meer bij komt kijken dan laadpalen installeren op uw bedrijfssite. Uw uitstoot en uw kosten zullen alleen maar significant dalen als het elektriciteitsgebruik optimaal wordt beheerd. En daarvoor is load balancing essentieel.